CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, August 13, 2010

aku dah rasa...

Assalamualaikum dan salam RAMADHAN utk semua umat Islam seluruh dunia...

See d title..
yup..definitely..aku sudah rasa..rasa ape??
rasa experience berpuasa di perantauan..
bukannye tidak pernah berpuasa jauh dr famili..
pernah..tapi time tu walopon jauh..
tetap dalam tanah Malaysia jugak..when i was studying in Matrix & Shah Alam..
Tapi time weekend tu..still jejak umah Cik Su kt SA utk bersama2 berbuka puasa n berterawikh..

Tahun lepas, sepanjang bulan Ramadhan aku di KB...
Rindu utk buat aktiviti ramadhan bersama familiku di kg..

but now..
aku dah rasa..
rasa bulan ramadhan tanpa family tercinta..
tgk fesbuk kwn2..smua balik kg..
utk sama2 memeriahkan ramadhan bersama keluarga tercinta..
tapi aku??Sedih tu memg tak terungkap laa...

Yesterday was my 1st day puasa kt cni..(a day LATEr than Malaysia)..
Banyak peristiwa menarik berlaku yg ingin aku kongsikan bersama...


a) SAHUR TIME

Alhamdulillah..im awake for sahur..approx at 4am..sbb kt cni subuh kul 4.43am..
Sebelum ni xpernah pon boleh bangun sdiri utk sahur..
Thx mama..for training me well for bangun sahur..
mase dlu2 tak tau pon betapa berkatnye bersahur..Bangun pon sbb mama pakse..
Skrg bile dh besar ni..Terasa nk bgn sahur sdiri..
nk curi pahala katanya..Air VICO panas & roti peneman sahur aku pagi itu..
bersahur bersama Wawa..thx wawa..


b) Class time

Went to college..stadi..stado..Siyes memg aku tdo spanjang lecture..=(
Letih kot??tp sblm ni ok je kalo puasa..huhhu..dugaan2..
Alhamdulillah, yesterday only Community Medicine class in the afternoon and ended early around 3.15pm..If not, terpaksa laaa berdiri spanjang posting 'Surgery' kt Jain Hospital..


c) House Time


Dalam hati aku duk pikir AYAM PERCIK..AYAM PERCIK..AYAM PERCIK...
maklumlaaa 1st day puasa..usually kalo kt Msia memg 1st day tu Ayam Percik & Ayam Pusing ni menu compulsory la i tell u..
Kalo tak buat sdiri pon. skurang2nye aku dh terkedek2 dah pegi cari kt bazar ramadhan..
tp kt India ni..mane nk cari BAZAR RAMADHAN???

So, bile teringin sgt tu..aku pon melangkah masuk dlm rumah sambil bukak peti utk keluarkan ayam..Ciss..xde letrik lg?? kataku tatkala lampu peti PADAM!!!
cmne nk masak neh??masak nasi..blend bahan2..nk masak kena guna air (air kt cni xbrape bersih.so guna water filter yg gune letrik)
India buat hal lagi..Tahniah India..Other country only celebrating Earth HOUR once a year..tp INDIA ni terlampau maju sgt..bukan Earth Hour ni..tp dh Earth HOURSSSSSSSSSSSSS...
tiap2 hari lak tu..nk simpan letrik utk SuKOM kot..huh

Siyessss..terus MOOD aku utk wat ayam percik hilang..siyes..memg dh xde mood nk masak..
Bayangkanlaaa pkul 6 pm baru laa ade letrik..Waktu berbuka plak pkul 6.43pm..memg xsempatttt nk wat ayam percik ni!!!!

so..terpaksalah bertukar plan..terpaksalaaa masak yg cikai2 je..
last2 menu aku adelah MeeHun Sup Daging & Ayam goreng bersama smbal kicap..
seta aku wat sdikit cucur ikan bilis..Sori jiran2 kalo cucur aku xsedap!!
Ayam percikku..dimana kamu????



d) Berbuka Time

Ok..Alhamdulillah..
berbuka puasa bersama Dee..(Aida takde sbb balik Msia,Ayahnya meninggal dunia,Al-Fatihah)
Sdg asyik berbuka puasa..around 7 pm tu..Tuppppp
"TakDe LETRIK Lagiiiiiiiiiiiiiii?????"
Selang sejam asyik Ade & Takde letrik..haishh
Macam Chipsmore(T_T")

maka, berbuka dlm kegelapan kami berdua..dh la sadis berdua..
dlm gelap plak tu..malas nk pkai emergency lamp..
nasib baik laaa Dee perempuan..kalo lelaki..
memg tangkap basahhh la tgh berbuka tu..bahaha..


e) Maghrib Prayer Time


Malamnye mcm biase solat Maghrib jemaah dgn osmet..
seb baik Dee pnyer emergency light yg br pas charge..
tp kecik nau cahayanya..Cmno nak ngaji ni??sobs..
sadis kembali bermaharajalela..


f) On the way to Surau baru


aku n floormate naik lif beramai2 utk trun ke groundfloor..
kembali sadis..kami terPERANGKAP didalam lif..
Ya Allah..Besar sungguh dugaanMu hari ini..
Setelah menekan loceng kecemasan..
Alhamdulillah pak guard selamatkan kami..
namun kami dimarahi pula oleh pak guard & warga TEMPE(tempatan)
marah sbb tekan loceng byk kali..tp aku rasa dia marah sbb tgk kami bertelekung beramai2 nak pergi menunaikan solat..Kat sini, isu agama terlalu SENSITIF..=(
Kami tinggal di Apartment dimana kami bercampur dgn Warga TEMPE ini...
Oleh itu, sensitivity mereka perlu dijaga...
Dugaan btol berada di perantauan ni..


g) Sepanjang Solat Teraweh


Malam sblm 1 Ramadhan sudah bermula aktiviti terawih kami di Surau Baru IMS..
tgh rakaat ke 4 terawih..tibe2 tuppppp..
xde letrik lg...Naseb baik smalam dak2 ni bawak lampu kecemasan..tp malam sebelum tu sgtlaahhhh GELAP!!!!Dugaan lagi..

Alhamdulillah..aku nampak..
aku nampak semua jemaah semakin bersemangat & kuat utk membacakan doa terawih serta berjemaah bersama2..suara mereka begitu kuat ketika mengAMINkan Al-Fatihah & Doa..
inilah yg kita cari..walaupon berpanas,bergelap, berpeluh..Alhamdulillah..dugaan besar Allah ini menyedarkan kami...





Betullah..Janji Allah itu benar..
Setiap DUGAAN yg berlaku..pasti ada HIKMAH terbaik disebaliknya..
Alhamdulillah..aku nampak semua hikmah tersebut..
Perasaan SYUKUR akan terbit apabila kita melihat org bawah dr kita..
Alhamdulillah Ya Allah..
Engkau memberikan aku nikmat Syukur yg amat tinggi..
Nikmat Sabar..Nikmat Iman dan Amal..Nikmat RAMADHAN yg sebenar!!!

Alhamdulillah..
aku dh rasa..aku dah rasa sebagaimana peritnya perasaan warga umat islam yg lebih miskin dari aku..

Wahai saudara maraku di Palestine, Iraq & Afghanistan.....
  • Bagaimanakah saudara maraku ini bersahur??Berbuka??juadah apekah untuk mereka??
  • Bagaimanakah mereka melakukan aktiviti harian mereka tanpa bekalan tenaga/makanan??
  • Bagaimanakah perasaan mereka sepanjang hari berada dalam kegelapan??
  • Apakah juadah PALING ENAK untuk mereka nikmati ketika berbuka puasa????
  • Apakah perasaan mereka tatkala terperangkap didalam runtuhan rumah2 akibat di bom??
  • Bagaimanakah perasaan mereka ketika menunaikan solat/solat terawih apabila dikelilingi org2 yang anti islam????

Aku dah rase smua ini..begitu kecil dugaan untukku..
tidak sebesar mereka yg di Palestine, Iraq & Afghanistan..

Aku bukanlah Alim..apatah lagi Maksum..aku memg banyak melakukan dosa..dosa kecil..dosa besar..dosa yang aku sedar atau tidak..tetapi bingkisan ini bukan bermakna aku menunjuk2..sekurang2nya aku berkongsi sedikit ilmu & pengalaman yg aku ada....
Don't ever judge me by my cover..Allah saja yang tahu SegalaNYA..

Sepanjang Ramadhan ni juga aku selalu berdoa agar dapat jumpa Arwah Abah & Datuk seperti mana aku pernah lalui seperti Ramadhan2 yg lepas..Aku rendu mereka..aku ingin menatap wajah mereka..aku ingin melihat senyuman mereka..semoga mereka menziarahi aku disini....

"Orang yg sedikit ILMUnya tetapi bijak mengamalkannya adalah LEBIH MULIA di sisi ALlah berbanding org yg banyak ILMUnya tetapi tidak mengamalkannya.."




Salam RAMADHAN utk semua..
BerSERONOKlah dalam berPUASA..Bukan BerPUASA untuk BerSERONOK.....
Fikir2kan & selamat beramal..







From heart to keyboard,

3 comments:

_b4rb_ said...

bong.xde orang nk g tangkap basah nye.smua sbok nk buka. :P

farrafarhanna said...

=)
mane la tau..hehehe

Anonymous said...

why bong?